ספרטתלון הוא מרוץ אולטרה-מרתון באורך 246 קילומטרים (153 מייל) המתקיים מדי שנה ביוון מאז 1983, בין אתונה לספרטה, העיר המודרנית הממוקמת באתר ספרטה העתיקה.
הספרטתלון מבוסס על ריצתו של פיידיפידס, שרץ מאתונה לספרטה לפני קרב מרתון ביום וחצי כדי לבקש עזרה נגד הפרסים.
חמישה קציני חיל האוויר המלכותי ניסו את המסלול ב-1982 והתחרות החלה בשנה שלאחר מכן.
ככל שהמרוץ הפך פופולרי יותר, יושמו קריטריוני כניסה מחמירים כדי להבטיח שהמשתתפים כשירים מספיק לרוץ את המסלול.
במרוץ יש 75 נקודות ביקורת שבהן פוסלים שופטי המרוץ רצים שלא עומדים בזמני הסף או שעייפים מדי להמשיך.
בשנת 2023, קמיל הרון קבעה שיא מסלול חדש לנשים של 22 שעות 35 דקות ו-31 שניות, שיפור של 2 שעות 12 דקות ו-53 שניות מתחת לשיא המסלול הקודם והאישה הראשונה מתחת ל-24 שעות. פוטיס זיסימופולוס ניצח בפעם השלישית וקבע שיא מסלול חדש לגברים ב-19 שעות 55 דקות ו-9 שניות, והפך לספורטאי הראשון מתחת ל-20 שעות ושבר את השיא ארוך הימים שנקבע על ידי יאניס קורוס ב-1984.
הספרטתלון שואף לעקוב אחר צעדיו של פיידיפידס, שליח אתונאי שנשלח לספרטה בשנת 490 לפנה"ס לבקש עזרה נגד הפרסים בקרב מרתון. פיידיפידס, על פי תיאורו של ההיסטוריון היווני הרודוטוס, הגיע לספרטה יום לאחר שיצא לדרך. הרודוטוס כתב: "באירוע עליו אנו מדברים, כאשר פיידיפידס נשלח על ידי הגנרלים האתונאים, ולפי דבריו ראה את פאן במסעו, הוא הגיע לספרטה ביום שלמחרת לאחר שעזב את העיר אתונה."
בהתבסס על תיאור זה, ג'ון פודן, קצין בחיל האוויר המלכותי ורץ למרחקים ארוכים, נסע ליוון בשנת 1982 עם ארבעה קצינים כדי לבדוק האם אפשרי לרוץ כמעט 250 קילומטרים (155 מייל) ביום וחצי ( כלומר 36 שעות). שלושה מהם הצליחו להשלים את המרחק: פודן עצמו ב-37 שעות ו-37 דקות; ג'ון שולטנס ב-34:30, וג'ון מקארתי ב-39:00.
בשנה שלאחר מכן, צוות של תומכים נלהבים (בריטים, יוונים ומדינות נוספות) שבסיסם בלשכת המסחר הבריטית-הלנית באתונה ובהובלת הפילהלן מייקל קלאהן, ארגן את ריצת מרוץ הספרטתלון הבינלאומי הפתוח הראשון. האירוע התקיים תחת חסות SEGAS, התאחדות האתלטיקה החובבנית ההלנית. ארבעים וארבעה גברים ואישה אחת מ-12 מדינות נרשמו לספרטתלון הראשון ב-1983.
הספרטתלון מתקיים בדרך כלל בסוף שבוע האחרון של חודש ספטמבר. לרצים יש 36 שעות לרוץ 246 קילומטרים (153 מייל), בערך שווה ערך לשישה מרתונים רצופים, בין אתונה לספרטה.
הרצים מתמודדים עם החום היווני ביום, הקור בלילה והטופוגרפיה ההררית ומישורית שמשתנה כל הזמן.
ישנן 75 נקודות ביקורת לאורך הדרך, שבהן רצים נפסלים אם הם לא עומדים בזמני הסף.
לרבים מהרצים יש צוותי תמיכה המסייעים להם במהלך המרוץ, כגון עזרה בחידוש מזון, עיסוי, עידוד וכדומה, העזרה מותרת רק בנקודות הביקורת.
כל מי שלא מסיים נאסף על ידי אוטובוס (מטאטא) ומובא לספרטה.
המרוץ מתחיל ב-7:00 בבוקר, בערך עם הזריחה, למרגלות האקרופוליס של אתונה, רגע מאוד ציורי ומרגש. הרצים פונים מערבה ונקודת הביקורת הראשונה המשמעותית היא ב-80 קילומטרים (50 מייל), אחרי תעלת קורינתוס המחבר את הפלופונס ליבשת יוון.
הרצים עולים במעבר הר סנגס בגובה 1,200 מטרים (3,900 רגל) בהר פרתניון, ואז יורדים לכיוון טגאה, שנמצאת בערך 200 קילומטרים (120 מייל) מתחילת המרוץ.
על פי הרודוטוס, לפיידיפידס היה חזיון ובו ראה את האל פאן בטגאה, כנראה זה עשוי להיות המקרה המתועד הראשון של הזיה תוך כדי מאמץ גופני.
שאר המרוץ הוא קטע של גבעות מתגלגלות וירידה של לעיר ספרטה.
המרוץ מסתיים בנגיעה בפסלו של ליאונידס הראשון, מלך ספרטה שנפל בקרב תרמופילאי בלחימה נגד הפרסים עשר שנים אחרי מרתון, הממוקם בקצה הרחוב הראשי בספרטה.
רצים שמסיימים את המרוץ מקבלים זר דפנה ומים מתלמידות לבושות בכיטון, ויש להם גישה לאוהלי רפואה.
לא ניתן פרס כספי לאף אחד מהמסיימים, אך ניצחון במרוץ נחשב ליוקרתי ומייצר פרסום שמסייע במשיכת ספונסרים.